Ga terug naar AjaxInside →

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Vorige   1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Ajax - FC Utrecht
BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 08:43 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Martin Wiggemansen
Droomaankoop: Younes
Ten Hag heeft ook hierin gelijk. Je weet dat er maar 2 wedstrijden per seizoen tellen voor Utrecht en dat was er vandaag èèn van. Ik vraag me ook altijd af wat zo'n trainer van Utrecht nu denkt want als ze zo elke week spelen...

Utrecht staat 2 punten achter op Ajax, op een gedeelde tweede plaats. Utrecht gaat hoog eindigen dit seizoen. Dus waarom je denkt dat Utrecht er met de pet naar gooit in de overige wedstrijden, is mij een raadsel.

Ajax is geklopt op kwaliteit en onverzettelijkheid,

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 09:14 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan en Jari
Droomaankoop: Eriksen
Seizoenskaart: nee
We moeten het ook niet groter maken als het is. Ajax had makkelijk kunnen winnen als ze en met een andere instelling de wedstrijd ingaan, en de kansen gewoon afmaken.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 09:22 

marx schreef:
Ten Hag heeft ook hierin gelijk. Je weet dat er maar 2 wedstrijden per seizoen tellen voor Utrecht en dat was er vandaag èèn van. Ik vraag me ook altijd af wat zo'n trainer van Utrecht nu denkt want als ze zo elke week spelen...

Utrecht staat 2 punten achter op Ajax, op een gedeelde tweede plaats. Utrecht gaat hoog eindigen dit seizoen. Dus waarom je denkt dat Utrecht er met de pet naar gooit in de overige wedstrijden, is mij een raadsel.

Ajax is geklopt op kwaliteit en onverzettelijkheid,
Op kwaliteit. :lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 09:35 

DeRuit schreef:
Ten Hag heeft het weer over mentaliteit.
En Ten Hag heeft ook hierin gelijk. Je weet dat er maar 2 wedstrijden per seizoen tellen voor Utrecht en dat was er vandaag èèn van. Ik vraag me ook altijd af wat zo'n trainer van Utrecht nu denkt want als ze zo elke week spelen...

Je kunt een hele discussie gaan voeren over het feit, dat Ajax misschien minder goed was maar als je de wedstrijd redelijk nuchter bekijkt dan was er toch 1 ploeg die voetbalde? Ajax begon inderdaad slap aan de wedstrijd en omdat de opbouw van achteruit weer te traag was en Gravenberch een offday had, werd ons spel heel voorspelbaar. Alleen de linkerkant met de tandem Tadic-Tagliafico liep heel behoorlijk. In de eerste helft miste Ajax gewoon Blind die een heel andere rust aan de bal heeft dan Martinez en/of Timber. Ik ga ook niet zo mee om Haller af te branden om die kans want dat vond ik helemaal niet zo'n makkelijke bal om te maken maar goed.

De tweede helft begon Ajax ook steeds beter te spelen en had er vol druk op alleen kwam het niet tot scoren. Zulke wedstrijden heb je ook en je voelde gewoon dat Utrecht bij een spaarzame uitval een keer ging scoren. Hoe langer die 0-0 op het bord bleef hoe meer kans Utrecht had om te winnen of niet te verliezen. Daar speelde ze voor.

Vorige week had je een kopie van deze wedstrijd want toen won Willem II ook van PSV op eenzelfde manier. Dit zijn van die wedstrijden dat je moet scoren want dan moet Utrecht uit hun schulp kruipen en dan komt er ruimte.

Net zoals na de wedstrijd tegen Twente ga ik niet zo mee in het negativisme. Ik vind het ook een beetje scorebordjournalistiek. Utrecht speelde verdedigend goed. Ajax had veel meer moeite het spel te maken maar ondanks dat toch genoeg kansen om te scoren.

Ten Hag had wel eerder mogen ingrijpen door Gravenberch te wisselen. Die vond ik echt slecht maar ook in de concentratie. Ik had verwacht dat hij Blind zou brengen voor hem. Tagliafico icm Tadic vond ik goed staan en spelen en met het inbrengen van Antony zou je dan aan 2 kanten voor gevaar kunnen brengen.

Goede les voor de volgende wedstrijden want de meeste ploegen zullen zo spelen en niet zoals Cambuur. Alleen Utrecht heeft een betere selectie. Moet wel zeggen dat de scheidsrechter heel slecht was. Je kunt wel steeds niet fluiten maar een overtreding is een overtreding. Niet dat ik spelers kaarten aan wil praten maar Maher moet gewoon een tweede gele kaart krijgen in de blessuretijd. Je weet dat Utrecht zo speelt maar wel gewoon fluiten bij overtredingen.

Ik vond de analyse van Ten Hag na de wedstrijd alleszeggend. Klopt gewoon wat hij zegt.
Bij Ten Hag begint de fout door een verkeerde opstelling.
Is ook weer kraakhelder dat de opbouw tegen verdedigende ploegen sneller en beter moet. En dat komt gewoon doordat Alvarez voetballend tekort komt. Hij heeft steeds teveel tijd nodig. Door het trage tempo kan de tegenstander zich steeds goed organiseren. Gravenberch is, zeker in de vorm van gisteren, ook een zwakke schakel. Ongelooflijk dat een snotaap van 19 met teksten komt dat hij soms moeite heeft de concentratie vast te houden. Heeft nog helemaal niks bewezen. En Berghuis was gisteren ook beduidend minder. Als het hele middenveld niet thuis geeft krijg je zulke wedstrijden. Voeg daarbij een waardeloze spits en een keeper die eigenlijk niks te doen krijgt maar faalt als er een houdbaar schot op doel komt dan kun je verliezen.
Alvarez is alleen bruikbaar als stoorzender voor de tegenstander maar als je 70% balbezit hebt heb je dus de meeste tijd niks aan hem. Gisteren was hij zeker niet slecht (eigenlijk nog onze beste middenvelder en dat zegt alles), maar in zulke wedstrijden heb je een ander type nodig. In Nederland dus gewoon veruit de meeste wedstrijden.
Waarom geen Kudus?
Ten Hag durft ook Tadic niet te wisselen. Alleen als Tadic het zelf aangeeft. Die had hij moeten wisselen. Aan de ander kant, gisteren had hij er 11 kunnen wisselen. Iedereen was ondermaats.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 10:14 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Trabelsi
Droomaankoop: Luis Suarez
Seizoenskaart: Nee
Als Haller die bal na vier minuten tegen de touwen jaagt win je deze wedstrijd gemakkelijk. Niet om het op hem af te schuiven, maar tegen Besiktas mist hij drie joekels van kansen en dit keer kost het je gewoon drie punten. Wat hebben we aan een spits die de kansen niet afmaakt?

Verder speel je 90 minuten lang in een te laag tempo, maar dat vind ik niet zo gek met Neres. Debiele keuze van Ten Hag om je enige snelle speler met diepgang op de bank te zetten en te starten met de ongemotiveerde Neres. Utrecht-thuis voor een interlandbreak is niet het moment om een Schmidt-immiatie op te zetten. Die Neres.. Vier aannames nodig, geen schot, te voorspelbaar. Niet meer opstellen aub.

Wel bijzonder om te zien hoe Gravenberch sinds dat interview met engnek van Gangelen wekelijks een van de zwakste is. Kan duidelijk niet omgaan met lovende kritieken. Die jongen moet echt snel volwassen worden en stappen zetten bij Ajax, anders gaat hij het in het buitenland niet ver schoppen.

Zware onvoldoende voor Overmars wat betreft onze keepers. Kan er weer geïrriteerd door raken als ik aan onze keepers denk. Stel die Gorter gewoon op man. Ik weet niet waar ik het las, maar iemand riep dat hij er tenminste van nog leert als hij fouten maakt. En zo is het. Weg met die gast met dat knotje. We hebben gewoon twee doelmannen die pas de hoek in kunnen duiken als de bal er al in zit. Ongekend.

En als laatste: wat is die Blind een drama. Na de wedstrijd zeggen dat je vindt dat je had moeten spelen, terwijl je al weken schandalig slecht bent en gisteren ook weer als een zak aardappelen invalt. Na dit jaar niet meer gebruiken, komt echt overal tekort.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 11:38 

Na deze wedstrijd de interlandbreak. Mooi moment om het seizoen tot nu toe eens te beoordelen.
In de JC schaal werd er 25 minuten goed gespeeld, nadat Tagliafico met rood moest vertrekken was het niet veel meer. Je weet dan dat Psv bij uitstek een ploeg is die daar tegen een ploeg als AJAX prima kan profiteren. AJAX blijft voetballen en risico's nemen (ook gezien de stand) en krijgt deksel op de neus.
De thuiswedstrijden in de eredivisie vond ik heel erg wisselvallig. Tegen Nec prima eerste helft (9) en een slechte tweede helft (4). Vitesse thuis was gewoon goed (8). Cambuur idem (9). Groningen was weliswaar iets minder maar toch veel kansen gecreëerd tegen een vervelende ploeg (7). Tegen Utrecht was het gewoon ondermaats (4).
Uit tegen Twente was slecht (4). Ook tegen Pec was het spel onder de maat maar de uitslag redelijk (5). Fortuna uit was weer goed (7).
In de CL een goede wedstrijd in Portugal (7,5) mede dankzij ietwat geluk, een uitblinkende Antony en (eindelijk) een scherpe Haller. Tegen Besiktas vond ik de eerste helft heel goed (8) maar de tweede helft weer veel minder (6).
Beste uitwedstrijd was in de CL in Portugal.
Alles bij elkaar heel wisselvallig, zelfs gedurende 1 wedstrijd. Wat overduidelijk is dat we een probleem bij de keepers en de spits hebben. Keepers zijn hooguit goed als stand-in. En de spits, tja, ik heb het vaker gezegd, Haller is een kluns. Sporting uit was zeker zijn tweelingbroer. Voor de rest werkelijk iedere wedstrijd onvoldoende ondanks zijn doelpunten. Een beetje spits had er al minstens 12 in het mandje liggen in onze competitie gezien de kansen die hij krijgt en om zeep helpt.
Een goede keeper en spits en je kunt echt aan de weg timmeren. Maar die zijn wel een must.
Er is nog wel wat werk aan de winkel voor Overmars en Ten Hag. Een uitgebalanceerd elftal mag geen punten tegen Twente en Utrecht verspelen. Was ook niet nodig geweest ondanks het "matige" spel in die wedstrijden.
Zo zie ik het seizoen tot nu toe.
Geef jullie meningen over het seizoen.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 12:12 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Matthijs de Ligt
Droomaankoop: Luis Suarez
renemar schreef:
Na deze wedstrijd de interlandbreak. Mooi moment om het seizoen tot nu toe eens te beoordelen.
In de JC schaal werd er 25 minuten goed gespeeld, nadat Tagliafico met rood moest vertrekken was het niet veel meer. Je weet dan dat Psv bij uitstek een ploeg is die daar tegen een ploeg als AJAX prima kan profiteren. AJAX blijft voetballen en risico's nemen (ook gezien de stand) en krijgt deksel op de neus.
De thuiswedstrijden in de eredivisie vond ik heel erg wisselvallig. Tegen Nec prima eerste helft (9) en een slechte tweede helft (4). Vitesse thuis was gewoon goed (8). Cambuur idem (9). Groningen was weliswaar iets minder maar toch veel kansen gecreëerd tegen een vervelende ploeg (7). Tegen Utrecht was het gewoon ondermaats (4).
Uit tegen Twente was slecht (4). Ook tegen Pec was het spel onder de maat maar de uitslag redelijk (5). Fortuna uit was weer goed (7).
In de CL een goede wedstrijd in Portugal (7,5) mede dankzij ietwat geluk, een uitblinkende Antony en (eindelijk) een scherpe Haller. Tegen Besiktas vond ik de eerste helft heel goed (8) maar de tweede helft weer veel minder (6).
Beste uitwedstrijd was in de CL in Portugal.
Alles bij elkaar heel wisselvallig, zelfs gedurende 1 wedstrijd. Wat overduidelijk is dat we een probleem bij de keepers en de spits hebben. Keepers zijn hooguit goed als stand-in. En de spits, tja, ik heb het vaker gezegd, Haller is een kluns. Sporting uit was zeker zijn tweelingbroer. Voor de rest werkelijk iedere wedstrijd onvoldoende ondanks zijn doelpunten. Een beetje spits had er al minstens 12 in het mandje liggen in onze competitie gezien de kansen die hij krijgt en om zeep helpt.
Een goede keeper en spits en je kunt echt aan de weg timmeren. Maar die zijn wel een must.
Er is nog wel wat werk aan de winkel voor Overmars en Ten Hag. Een uitgebalanceerd elftal mag geen punten tegen Twente en Utrecht verspelen. Was ook niet nodig geweest ondanks het "matige" spel in die wedstrijden.
Zo zie ik het seizoen tot nu toe.
Geef jullie meningen over het seizoen.
Te vroeg in het seizoen om conclusies te trekken, maar ik ben het er grotendeels mee eens. Die zegereeks met dominantie en een karrenvracht aan goals was echt niet tegen de beste tegenstanders. Haller stond tegen Sporting vier keer op de goede plek maar mist te veel kansen.
Het is hetzelfde verhaal als vorig seizoen en het seizoen ervoor. Ajax is koning kansen missen en gemakzucht ligt altijd op de loer. Gemakzucht is gewoon een kenmerk van spelers als Tadic, Blind, Haller en Neres. Het sluipt er altijd weer in.
Nu krijg je een loodzware oktobermaand ook nog. Ben het helemaal eens dat je met deze selectie echt niet mag verliezen van Utrecht en gelijkspelen tegen Twente. Ook een off-day moet je kunnen killen met zo veel aanvallende spelers, die kwaliteit zouden moeten hebben. Of hebben ze het misschien toch niet genoeg?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 13:10 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Jari Litmanen
Seizoenskaart: gehad
renemar schreef:
Is ook weer kraakhelder dat de opbouw tegen verdedigende ploegen sneller en beter moet. En dat komt gewoon doordat Alvarez voetballend tekort komt. Hij heeft steeds teveel tijd nodig. Door het trage tempo kan de tegenstander zich steeds goed organiseren.
Ik zie dit dus totaal anders omdat de te trage opbouw in eerste instantie komt door Martinez en Timber. Juist deze 2 mensen moeten en kunnen vaak veel eerder en sneller een middenvelder aanspelen. Juist Alvarez is diegene, die zich steeds aanbiedt en de laatste weken juist goed is in de opbouw. Het enige wat Alvarez nog te vaak doet is gaan lopen met de bal.

Ons centrale duo Martinez en Timber is verdedigend en in de organisatie (met Alvarez) ijzersterk. Alleen vind ik de opbouw van met name Timber erg traag. Tegen Utrecht ook de eerste 10 minuten zie je Martinez en Timber vaak wandelen met de bal waarbij je ook nog eens een bepaalde arrogantie uitstraalt van kom maar op. Mede door de trage opbouw en als Gravenberch zijn dag niet heeft en als je een tegenstander treft die gewoon heel goed georganiseerd speelt, kom je tot minder kansen. Juist dan moet je eens een lange bal hanteren of een crossbal naar de andere kant.

Is ook gewoon een keuze die je maakt. Met Blind in de achterhoede ben je verdedigend meer kwetsbaar maar opbouwend gewoon vele male sterker.

Ik vond Ajax te voorspelbaar en ze hadden geen antwoord op het systeem van Utrecht.
Gravenberch is, zeker in de vorm van gisteren, ook een zwakke schakel. Ongelooflijk dat een snotaap van 19 met teksten komt dat hij soms moeite heeft de concentratie vast te houden. Heeft nog helemaal niks bewezen
. Ik vind het ook vreemde teksten van iemand van zijn leeftijd maar ook Gravenberch mag eens een mindere wedstrijd spelen.
En Berghuis was gisteren ook beduidend minder. Als het hele middenveld niet thuis geeft krijg je zulke wedstrijden.
Ik ga nog niet zo mee in de euforie rondom Berghuis als nr 10. Hij doet het zeker niet verkeerd maar je kunt het ook niet altijd alleen. Hier heeft elke nr 10 mee te maken. Berghuis had gisteren de creatieve oplossing niet. Klaassen is een speler die je moet bedienen maar als zijn loopacties niet op waarde geschat worden, wordt het ook anders.
Voeg daarbij een waardeloze spits en een keeper die eigenlijk niks te doen krijgt maar faalt als er een houdbaar schot op doel komt dan kun je verliezen.
Zo makkelijk om steeds dezelfde personen te bekritiseren. Haller vond ik gisteren niet zo'n stoorzender. Niet elke kans is een doelpunt. Die in de eerste helft vond ik een 50/50% kans en in de tweede helft was die keeper weergaloos. Kan gebeuren. En of Pasveer die bal had moeten houden vind ik ook twijfelachtig. Warmerdam raakt hem echt voortreffelijk en zo kun je elk doelpunt aan de keeper gaan ophangen.
Toen Stekelenburg Onana moest vervangen werd ook elk doelpunt tot in den treuren bekeken of het doelpunt aan Stekelenburg opgehangen kon worden. Nu doen we het met Pasveer. Ik weet ook wel da Onana beter is maar leer er mee leven. Je verliest gisteren niet door Pasveer.
Waarom geen Kudus?
Goeie vraag maar is die op dit moment wel zo goed? Kudus is ook een speler die de drukte dan gaat opzoeken. Ik weet niet of hij gisteren de oplossing was.
Ten Hag durft ook Tadic niet te wisselen. Alleen als Tadic het zelf aangeeft. Die had hij moeten wisselen. Aan de ander kant, gisteren had hij er 11 kunnen wisselen. Iedereen was ondermaats.
Ik vond Tadic gisteren zo slecht nog niet. Zeker niet icm Tagliafico. Alle gevaarlijke aanvallen kwamen van links en pas toen Antony erin kwam, werd de rechterkant ook gevaarlijk. Ik vind het meer opmerkelijk dat je Daramy brengt en Haller eruit haalt als je de laatste minuten alles of niets gaat spelen om die al erin te pompen. Dan kan juist Haller als spits voor oorlog zorgen. Ook staat er dan met Tadic iemand aan de zijkant die een goede voorzet kan geven.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 19:02 

renemar schreef:
Is ook weer kraakhelder dat de opbouw tegen verdedigende ploegen sneller en beter moet. En dat komt gewoon doordat Alvarez voetballend tekort komt. Hij heeft steeds teveel tijd nodig. Door het trage tempo kan de tegenstander zich steeds goed organiseren.
Ik zie dit dus totaal anders omdat de te trage opbouw in eerste instantie komt door Martinez en Timber. Juist deze 2 mensen moeten en kunnen vaak veel eerder en sneller een middenvelder aanspelen. Juist Alvarez is diegene, die zich steeds aanbiedt en de laatste weken juist goed is in de opbouw. Het enige wat Alvarez nog te vaak doet is gaan lopen met de bal.

Ons centrale duo Martinez en Timber is verdedigend en in de organisatie (met Alvarez) ijzersterk. Alleen vind ik de opbouw van met name Timber erg traag. Tegen Utrecht ook de eerste 10 minuten zie je Martinez en Timber vaak wandelen met de bal waarbij je ook nog eens een bepaalde arrogantie uitstraalt van kom maar op. Mede door de trage opbouw en als Gravenberch zijn dag niet heeft en als je een tegenstander treft die gewoon heel goed georganiseerd speelt, kom je tot minder kansen. Juist dan moet je eens een lange bal hanteren of een crossbal naar de andere kant.

Is ook gewoon een keuze die je maakt. Met Blind in de achterhoede ben je verdedigend meer kwetsbaar maar opbouwend gewoon vele male sterker.

Ik vond Ajax te voorspelbaar en ze hadden geen antwoord op het systeem van Utrecht.
Gravenberch is, zeker in de vorm van gisteren, ook een zwakke schakel. Ongelooflijk dat een snotaap van 19 met teksten komt dat hij soms moeite heeft de concentratie vast te houden. Heeft nog helemaal niks bewezen
. Ik vind het ook vreemde teksten van iemand van zijn leeftijd maar ook Gravenberch mag eens een mindere wedstrijd spelen.
En Berghuis was gisteren ook beduidend minder. Als het hele middenveld niet thuis geeft krijg je zulke wedstrijden.
Ik ga nog niet zo mee in de euforie rondom Berghuis als nr 10. Hij doet het zeker niet verkeerd maar je kunt het ook niet altijd alleen. Hier heeft elke nr 10 mee te maken. Berghuis had gisteren de creatieve oplossing niet. Klaassen is een speler die je moet bedienen maar als zijn loopacties niet op waarde geschat worden, wordt het ook anders.
Voeg daarbij een waardeloze spits en een keeper die eigenlijk niks te doen krijgt maar faalt als er een houdbaar schot op doel komt dan kun je verliezen.
Zo makkelijk om steeds dezelfde personen te bekritiseren. Haller vond ik gisteren niet zo'n stoorzender. Niet elke kans is een doelpunt. Die in de eerste helft vond ik een 50/50% kans en in de tweede helft was die keeper weergaloos. Kan gebeuren. En of Pasveer die bal had moeten houden vind ik ook twijfelachtig. Warmerdam raakt hem echt voortreffelijk en zo kun je elk doelpunt aan de keeper gaan ophangen.
Toen Stekelenburg Onana moest vervangen werd ook elk doelpunt tot in den treuren bekeken of het doelpunt aan Stekelenburg opgehangen kon worden. Nu doen we het met Pasveer. Ik weet ook wel da Onana beter is maar leer er mee leven. Je verliest gisteren niet door Pasveer.
Waarom geen Kudus?
Goeie vraag maar is die op dit moment wel zo goed? Kudus is ook een speler die de drukte dan gaat opzoeken. Ik weet niet of hij gisteren de oplossing was.
Ik vond Tadic gisteren zo slecht nog niet. Zeker niet icm Tagliafico. Alle gevaarlijke aanvallen kwamen van links en pas toen Antony erin kwam, werd de rechterkant ook gevaarlijk. Ik vind het meer opmerkelijk dat je Daramy brengt en Haller eruit haalt als je de laatste minuten alles of niets gaat spelen om die al erin te pompen. Dan kan juist Haller als spits voor oorlog zorgen. Ook staat er dan met Tadic iemand aan de zijkant die een goede voorzet kan geven.
Zeker makkelijk om Haller praktisch wekelijks te bekritiseren. Hij bakt er wekelijks ook niks van. Sporting Portugal was de uitzondering. Voor de rest is het iedere wedstrijd om te huilen met die gast. Tegen Groningen had hij 3x moeten scoren tegen Besiktas en gisteren ook 2x. En als je club met 9-0 wint en jij scoort als spits maar 1 keer faal je ook. En dan heb ik het niet eens over zijn meevoetballende "kwaliteiten". Die zijn er namelijk niet.
Fijn dat je zo positief blijft, ik ben liever objectief. Als het goed is, is het goed en is het k#t dan is het k#t. Niet omheen draaien. Daarvoor worden de heren veel te goed betaald.
En wat Kudus betreft, als je een speler geen minuten geeft weet je nooit of hij het goed zou hebben gedaan. Je weet op voorhand nooit of iemand het goed gaat doen. is altijd afwachten.
Ik vind in ieder geval Kudus een speler die ik graag aan de bal zie, kan iets creëren. Als je met Alvarez en Klaassen op het middenveld speelt heb je2 spelers die je liever niet aan de bal ziet. Alvarez is op zijn best als de tegenstander de bal heeft en Klaassen is een loper die bedient moet worden. AJAX heeft meestal de bal dus vind ik het logischer Kudus te brengen dan Klaassen. Maar goed, dat zal wel duidelijk zijn.

Laatst gewijzigd door renemar op 04 okt 2021 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 19:04 
Erelid

Droomaankoop: Adam Maher
renemar schreef:
renemar schreef:

Waarom geen Kudus?
Zeker makkelijk om Haller praktisch wekelijks te bekritiseren. Hij bakt er wekelijks ook niks van. Sporting Portugal was de uitzondering. Voor de rest is het iedere wedstrijd om te huilen met die gast. Tegen Groningen had hij 3x moeten scoren tegen Besiktas en gisteren ook 2x. En als je club met 9-0 wint en jij scoort als spits maar 1 keer faal je ook. En dan heb ik het niet eens over zijn meevoetballende "kwaliteiten". Die zijn er namelijk niet.
Fijn dat je zo positief blijft, ik ben liever objectief. Als het goed is, is het goed en is het k#t dan is het k#t. Niet omheen draaien. Daarvoor worden de heren veel te goed betaald.
Als hij nog een paar doelpunten maakt in de CL gaat hij een mooie som opleveren

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 19:23 

Morfe0 schreef:
renemar schreef:

Als hij nog een paar doelpunten maakt in de CL gaat hij een mooie som opleveren
Zou geweldig zijn.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 19:38 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
Schuurs werd altijd afgemaakt om zijn concentratiemomentje. maar ik zie weinig commentaar op Timber die zo hoog op het veld een duel verliest terwijl Klaassen nog dieper staat. Daarna sjokken ze beiden terug ipv zo snel mogelijk. Heeft ook aangegeven dat zijn concentratie niet altijd even goed is. Ook tegen Besiktas vond ik hem een paar momentjes van onachtzaamheid hebben.

Tijd om Schuurs er maar weer eens in te zetten lijkt me!

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 19:47 
Erelid

DeRuit schreef:
Schuurs werd altijd afgemaakt om zijn concentratiemomentje. maar ik zie weinig commentaar op Timber die zo hoog op het veld een duel verliest terwijl Klaassen nog dieper staat. Daarna sjokken ze beiden terug ipv zo snel mogelijk. Heeft ook aangegeven dat zijn concentratie niet altijd even goed is. Ook tegen Besiktas vond ik hem een paar momentjes van onachtzaamheid hebben.

Op zich wel eens over Timber. Of het concentratieverlies, overmoedt of lakoniek is, weet ik niet maar ik vind dat Timber daar gewoon niks moet doen (waar dat tegendoelpunt uit ontstaat). Het enige wat Timber daar moet doen is zijn man dekken en voor zich houden. Meer niet. Je hoeft daar niet het duel aan te gaan.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2021 20:02 
Erelid

marx schreef:
Natuurlijk Marx. Jij baseert je conclusie altijd op de waan vd dag. Utrecht heeft een goede selectie maar laten we op het eind van het seizoen dit eens beoordelen. Hoe vaak is Ajax niet onderuit gegaan tegen Utrecht maar op basis van deze wedstrijd zijn ze ineens veel beter dan de wedstrijden ervoor?

Niet voor niets spelen spelers als Maher, Ramselaar en Willem Janssen maar bij Utrecht want als ze elke wedstrijd zichzelf zo zouden kunnen oppeppen als tegen Ajax dan zouden ze weleens tweede kunnen worden maar dat kunnen ze niet. Niet voor niets spelen ze gelijk tegen RKC en Groningen en verliezen ze van Twente. Of riep je dit toen ook al?
Ajax is geklopt op kwaliteit en onverzettelijkheid
Ajax is geklopt door een counter en op enkele fantastische reddingen van die keeper.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 09:00 

DeRuit schreef:

Dat laatste zou heel dom zijn. Timber speelt zoals hij altijd al heeft gespeeld. Ook in de jeugd. Typisch exponent uit de AJAX opleiding. Kwalitatief heel goed maar soms ook gemakzuchtig. Dat komt omdat het hem allemaal heel gemakkelijk afgaat. Natuurlijk sjokt hij na zijn balverlies terug en is dat niet goed. Daar moet een coach hem op wijzen. Hem bij de oren pakken en waarschuwen dat dergelijke acties niet kunnen. Blijft verbetering uit kun je hem dat laten voelen, maar niet na 1 keer. Gravenberch heeft meer last van dezelfde gemakzucht. Ten Hag moet ervoor zorgen dat dat uit het spel gaat van die jongens. Nemen ze het niet aan dan ook genadeloos ingrijpen.
Ik vind wel dat Timber met de handrem op speelt, teveel op zekerheid. Zoals hij tegen Cambuur ingreep en meteen doorstoomde moet hij veel vaker doen. Ik denk dat Ten Hag dat liever niet heeft. Als dat zo is moet hij wat mij betreft daar schijt aan hebben. Schuurs speelde ook altijd zo ingetogen, bang om fouten te maken en dan gebeurt dat vaak juist wel.
Door al die balletjes breed met Martinez zakt het tempo en kan de tegenstander zich steeds organiseren.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 10:18 
Erelid

renemar schreef:
Door al die balletjes breed met Martinez zakt het tempo en kan de tegenstander zich steeds organiseren.
Hoe 'kraakhelder' is het nu?
Beetje tegenstrijdig wat je allemaal roept. Eerst komt de trage opbouw door Alvarez en later is het toch de schuld van Timber icm Martinez?

De trage opbouw komt niet door Alvarez. Al eerder uitgelegd en daar komt nog bij dat je ook met een tegenstander te maken hebt. Utrecht heeft het gewoon heel goed gedaan. Vaak scoort Ajax toch wel en wordt de ban gebroken (Utrecht kruipt dan meer uit haar schulp) maar als het een keer niet lukt, gaat iedereen ineens alles zo zwart/wit of te negatief zien.

Ik zeg alleen dat Martinez en Timber in nog steeds te veel gevallen sneller middenvelders kunnen inspelen. Je kunt vinden van Blind wat je wil maar juist hij kan van achteruit het spel versnellen. Iets wat beide heren nog niet echt kunnen. Blind slaat ook weleens een linie over en dan zorg je voor verrassing en dat mis je nu. Als het dan gewoon niet lukt op een dag als zondag - al had Ajax natuurlijk moet scoren - kun je tegen een 0-1 aanlopen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 12:12 

renemar schreef:
Hoe 'kraakhelder' is het nu?
Beetje tegenstrijdig wat je allemaal roept. Eerst komt de trage opbouw door Alvarez en later is het toch de schuld van Timber icm Martinez?

De trage opbouw komt niet door Alvarez. Al eerder uitgelegd en daar komt nog bij dat je ook met een tegenstander te maken hebt. Utrecht heeft het gewoon heel goed gedaan. Vaak scoort Ajax toch wel en wordt de ban gebroken (Utrecht kruipt dan meer uit haar schulp) maar als het een keer niet lukt, gaat iedereen ineens alles zo zwart/wit of te negatief zien.

Ik zeg alleen dat Martinez en Timber in nog steeds te veel gevallen sneller middenvelders kunnen inspelen. Je kunt vinden van Blind wat je wil maar juist hij kan van achteruit het spel versnellen. Iets wat beide heren nog niet echt kunnen. Blind slaat ook weleens een linie over en dan zorg je voor verrassing en dat mis je nu. Als het dan gewoon niet lukt op een dag als zondag - al had Ajax natuurlijk moet scoren - kun je tegen een 0-1 aanlopen.
Is helemaal niet tegenstrijdig. Het een sluit het ander niet uit. Tegen Utrecht speelden Timber en Martinez veel teveel de ballen naar elkaar. In de andere wedstrijden speelde dat niet.
En Alvarez is aan de bal gewoon ondermaats, is beter zonder dan met bal. Die geeft nooit een beslissende pass. Meestal breed of terug. En moet de bal meerdere keren raken om hem onder controle te hebben. En dat is structureel.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 12:26 
Erelid

Kijk ook even de wedstrijden in de CL terug. Daar doen Timber en Martinez het ook (alleen wint Ajax dan). Gebeurd elke wedstrijd teveel. Martinez wil nog wel eens een diepe lange bal geven maar dat zit er bij Timber (nog) niet in.

Martinez en Timber is een heel goed centraal duo maar soms net wat te traag in de opbouw.

Over Alvarez worden wij het nooit eens wat alvorens hij of iemand een beslissende pass kan geven, moet je wel de bal hebben. Stel je eens een wedstrijd voor tegen Utrecht zonder Alvarez. Kijk eens hoeveel ballen hij onderschept waardoor de tegenstander onder druk blijft staan. Dat is zo belangrijk.

Ik vind dat Alvarez hierin echt onderschat wordt. Steeds meer mensen/media beginnen het nu ook te zien. Alvarez is niet van de steekbal of lange bal maar daarvoor staat hij er ook niet. Al zo vaak gezegd, hij zorgt er juist voor dat andere dit kunnen doen. In die zin is hij beslissend want als je zo'n ballen niet verovert of veel verder naar achteren zo'n bal pas verovert is ook de verrassing en snelheid weg. Jij pleit vaak voor Klaassen in deze rol maar Klaassen kan veel maar is in verdedigend opzicht qua balverovering niks in vergelijking met Alvarez. Niemand trouwens in deze selectie.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 15:17 

Kijk ook even de wedstrijden in de CL terug. Daar doen Timber en Martinez het ook (alleen wint Ajax dan). Gebeurd elke wedstrijd teveel. Martinez wil nog wel eens een diepe lange bal geven maar dat zit er bij Timber (nog) niet in.

Martinez en Timber is een heel goed centraal duo maar soms net wat te traag in de opbouw.

Over Alvarez worden wij het nooit eens wat alvorens hij of iemand een beslissende pass kan geven, moet je wel de bal hebben. Stel je eens een wedstrijd voor tegen Utrecht zonder Alvarez. Kijk eens hoeveel ballen hij onderschept waardoor de tegenstander onder druk blijft staan. Dat is zo belangrijk.

Ik vind dat Alvarez hierin echt onderschat wordt. Steeds meer mensen/media beginnen het nu ook te zien. Alvarez is niet van de steekbal of lange bal maar daarvoor staat hij er ook niet. Al zo vaak gezegd, hij zorgt er juist voor dat andere dit kunnen doen. In die zin is hij beslissend want als je zo'n ballen niet verovert of veel verder naar achteren zo'n bal pas verovert is ook de verrassing en snelheid weg. Jij pleit vaak voor Klaassen in deze rol maar Klaassen kan veel maar is in verdedigend opzicht qua balverovering niks in vergelijking met Alvarez. Niemand trouwens in deze selectie.
Ik pleit helemaal niet voor Klaassen in deze rol. Klaassen zie ik het liefst op de bank maar zou daar wel kunnen spelen, deed dat ook naar behoren toen hij terug kwam uit Bremen. Ik pleit voor een voetballende CVM zoals Frenkie en Schöne waren. Alvarez staat er ook niet om met zijn passes openingen te creëren, dat kan hij ook niet. Dat is juist het probleem, hij is het best als hij niet aan de bal is. Maar AJAX heeft in de meeste wedstrijden veel meer balbezit dan de tegenstander. Dus heb je niet zoveel aan hem. Zeker, hij onderschept aanvallen van de tegenstanders. Als hij dat ook niet zou doen, blijft er helemaal niks over. Ik zie liever een CVM die met en door zijn spel kansen creëert. Kansen leiden tot doelpunten en dan neem ik op de koop toe dat een CVM verdedigend wellicht wat minder is. 100 x Liever Frenkie dan Alvarez.
En dan kom je bij de verdere bezetting van het middenveld. Met Klaassen heb je nog een speler die niet aan de bal wil, een loper die bediend moet worden. Wie moet dat gaan doen? Gravenberch heeft dat ook niet. Op het middenveld staat er in die samenstelling niemand die medespelers in stelling kunnen brengen. Daarom is Berghuis ook een openbaring als 10. Hij kan dat wel.
En daarom opteer ik ook voor de komst van Veerman (met bord op schoot scouting) of zo'n type speler. Die kan dat wel.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 17:49 
Erelid

renemar schreef:
Ik pleit helemaal niet voor Klaassen in deze rol. Klaassen zie ik het liefst op de bank maar zou daar wel kunnen spelen, deed dat ook naar behoren toen hij terug kwam uit Bremen.
Je zegt het goed, hij deed het naar behoren want ik denk dat heel veel mensen Alvarez niet in het elftal wilde en liever Klaassen daar hadden. Dat Klaassen die rol 'kan' vervullen wil niet zeggen, dat je dan ook goed genoeg bent voor die positie. In Nederland blijf je wel overeind maar internationaal niet. Al vaker gezegd, dat Klaassen bij Bremen gewoon met de kont tegen eigen zestien aan hing en dat is totaal anders dan de rol die je bij Ajax als meest verdedigende middenvelder moet vervullen.
Ik pleit voor een voetballende CVM zoals Frenkie en Schöne waren. Alvarez staat er ook niet om met zijn passes openingen te creëren, dat kan hij ook niet. Dat is juist het probleem, hij is het best als hij niet aan de bal is. Maar AJAX heeft in de meeste wedstrijden veel meer balbezit dan de tegenstander. Dus heb je niet zoveel aan hem. Zeker, hij onderschept aanvallen van de tegenstanders. Als hij dat ook niet zou doen, blijft er helemaal niks over. Ik zie liever een CVM die met en door zijn spel kansen creëert. Kansen leiden tot doelpunten en dan neem ik op de koop toe dat een CVM verdedigend wellicht wat minder is. 100 x Liever Frenkie dan Alvarez.
Mooi verhaal maar als je al een vergelijking wil maken dan moet je Alvarez vergelijken met Schone. Zo speelt Ajax ook een beetje. Alvarez in een Schone-rol, Gravenberch in die van frenkie en dan heb je Klaassen of Berghuis.

Het is een beetje waar je voor kiest. Dit Ajax is degelijker en geeft veel minder kansen weg dan met dat trio waar jij het overhebt. Toendertijd had je De Ligt die vaak veel corrigeerde waar hij echt goed in was.

Als je toen een Alvarez in je selectie zou hebben ipv Schone zou je nog veel beter zijn. Schone is altijd erg gehypt maar in feite kwam hij op alle facetten tekort als middenvelder voor Ajax. Leuk dat hij wat vrije trappen erin schoot maar dat staat los van hoe je een positie invult.

Ik blijf erbij dat mensen de rol van Alvarez onderschatten. Met alleen voetballers red je het niet altijd.
En dan kom je bij de verdere bezetting van het middenveld. Met Klaassen heb je nog een speler die niet aan de bal wil, een loper die bediend moet worden. Wie moet dat gaan doen? Gravenberch heeft dat ook niet. Op het middenveld staat er in die samenstelling niemand die medespelers in stelling kunnen brengen. Daarom is Berghuis ook een openbaring als 10. Hij kan dat wel.
En daarom opteer ik ook voor de komst van Veerman (met bord op schoot scouting) of zo'n type speler. Die kan dat wel.
Jij stelt nu een retorische vraag want kijk eens naar de doelpunten van Klaassen na de winterstop. Op een of andere manier lukte dat vorig jaar toch best goed. Dit staat even los van het feit of Berghuis dit niet kan maar je doet nu net alsof Klaassen nooit iets gepresteerd heeft in die rol.

Ik weet niet of Veerman van Heerenveen ons echt verder helpt. Leuke speler maar hoe lang roept men al over hem en hoeveel beter is hij geworden. Ik zie ook dat hij aardig kan voetballen maar te vaak in wedstrijden waar hij alle vrijheid krijgt. Zodra hij onder druk komt, wordt het toch wel een behoorlijk stuk minder.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2021 19:03 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Gronkjaer
Seizoenskaart: Neen
renemar schreef:
Ik pleit helemaal niet voor Klaassen in deze rol. Klaassen zie ik het liefst op de bank maar zou daar wel kunnen spelen, deed dat ook naar behoren toen hij terug kwam uit Bremen.
Je zegt het goed, hij deed het naar behoren want ik denk dat heel veel mensen Alvarez niet in het elftal wilde en liever Klaassen daar hadden. Dat Klaassen die rol 'kan' vervullen wil niet zeggen, dat je dan ook goed genoeg bent voor die positie. In Nederland blijf je wel overeind maar internationaal niet. Al vaker gezegd, dat Klaassen bij Bremen gewoon met de kont tegen eigen zestien aan hing en dat is totaal anders dan de rol die je bij Ajax als meest verdedigende middenvelder moet vervullen.
Ik pleit voor een voetballende CVM zoals Frenkie en Schöne waren. Alvarez staat er ook niet om met zijn passes openingen te creëren, dat kan hij ook niet. Dat is juist het probleem, hij is het best als hij niet aan de bal is. Maar AJAX heeft in de meeste wedstrijden veel meer balbezit dan de tegenstander. Dus heb je niet zoveel aan hem. Zeker, hij onderschept aanvallen van de tegenstanders. Als hij dat ook niet zou doen, blijft er helemaal niks over. Ik zie liever een CVM die met en door zijn spel kansen creëert. Kansen leiden tot doelpunten en dan neem ik op de koop toe dat een CVM verdedigend wellicht wat minder is. 100 x Liever Frenkie dan Alvarez.
Mooi verhaal maar als je al een vergelijking wil maken dan moet je Alvarez vergelijken met Schone. Zo speelt Ajax ook een beetje. Alvarez in een Schone-rol, Gravenberch in die van frenkie en dan heb je Klaassen of Berghuis.

Het is een beetje waar je voor kiest. Dit Ajax is degelijker en geeft veel minder kansen weg dan met dat trio waar jij het overhebt. Toendertijd had je De Ligt die vaak veel corrigeerde waar hij echt goed in was.

Als je toen een Alvarez in je selectie zou hebben ipv Schone zou je nog veel beter zijn. Schone is altijd erg gehypt maar in feite kwam hij op alle facetten tekort als middenvelder voor Ajax. Leuk dat hij wat vrije trappen erin schoot maar dat staat los van hoe je een positie invult.

Ik blijf erbij dat mensen de rol van Alvarez onderschatten. Met alleen voetballers red je het niet altijd.
Jij stelt nu een retorische vraag want kijk eens naar de doelpunten van Klaassen na de winterstop. Op een of andere manier lukte dat vorig jaar toch best goed. Dit staat even los van het feit of Berghuis dit niet kan maar je doet nu net alsof Klaassen nooit iets gepresteerd heeft in die rol.

Ik weet niet of Veerman van Heerenveen ons echt verder helpt. Leuke speler maar hoe lang roept men al over hem en hoeveel beter is hij geworden. Ik zie ook dat hij aardig kan voetballen maar te vaak in wedstrijden waar hij alle vrijheid krijgt. Zodra hij onder druk komt, wordt het toch wel een behoorlijk stuk minder.
De Schone rol is er niet meer, vandaar dat Alvarez ook wat meer in zijn kracht speelt. Verspeeld nog steeds vaak de bal en kan niet opbouwen, dus als je een betere voetballer met hetzelfde loopvermogen en verdedigende vermogen kan terughalen zou ik dat wel doen. Veerman kan de huidige rol dus ook niet overnemen, want Alvarez zakt ook heel vaak terug zodat er 3 verdedigers op een rij staan. Ik snap dan ook niet dat toen Blind CVM stond dat hij nog hoger dan Gravenberch stond, ipv in dezelfde diendende rol als Alvarez. Dan had hij zich ook kunnen laten inzakken tot net voor of in de verdediging en vandaaruit de opbouw meer kunnen doen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2021 09:08 

renemar schreef:

Klaassen heeft zijn nut gehad omdat hij een goed gevoel heeft in de zestien te komen. Ik blijf hem een hele beperkte voetballer vinden. Niks bijzonders. Als hij was opgegroeid in Groningen of Twente en AJAX had hem voor 12 miljoen gehaald zouden ze voor gek verklaard zijn.
Een Vlap heeft meer voetbal dan Klaassen. Voor alle duidelijkheid, ik zie Vlap niet als alternatief voor AJAX, wil alleen duidelijk maken dat ik Klaassen voetballend middelmaat vind.
Of Veerman de oplossing is weet ik ook niet, weet imo niemand. Dat kun je alleen beoordelen als hij gehaald wordt. Dat geldt voor iedere nieuwe speler, het is altijd afwachten. Spelers waarvan je op voorhand weet dat ze slagen zijn onbetaalbaar.
Ik vind hem wel een prima speler. Technisch goed, ziet het spel, kan spelers in kansrijke positie brengen. Een beetje als aangever van Klaassen dus. Hij kan medespelers wel op maat bedienen. Ook onder druk kan hij zich vrijspelen. Met betere spelers om zich heen zou hij nog beter worden. Maar goed, zekerheid dat hij zou slagen heb je niet.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 47 berichten ]  Vorige   1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00