Ga terug naar AjaxInside →

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 346 berichten ]  Vorige   1 10 11 12 13 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: De Directie
BerichtGeplaatst: 13 nov 2015 09:25 
Erelid

tja... directie heeft stilgezeten afgelopen jaren lijkt het..:
http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... /fixtures/

BerichtGeplaatst: 12 jan 2016 23:49 
Erelid

Hoe zien jullie tegenwoordig de ideale structuur voor je? La Ling opperde in zijn rapport voor het toevoegen van een extra directeur (directeur opleidingen). In eerste instantie was ik voor, maar ben daar nu toch van terug gekomen.

Dat het nu met Jonk en de rest spaak gelopen is ligt zozeer alleen aan de verkeerde structuur, maar vooral aan de verkeerde uitvoering. Mensen die niet fatsoenlijk met elkaar tot ideeën en oplossingen kunnen komen kunnen dat niet ineens wel als ze meer of meer verantwoordelijkheden krijgen.

Wat ik La Ling in zijn rapport nageef is dat het wazig is wat nu wiens verantwoordelijkheden zijn. Ook blijven ze bij Ajax maar schuiven met personen. Van der Sar is een marketing directeur die in de toekomst algemeen directeur moet worden maar tegenwoordig ook de voorzitter is van het Technisch Hart. Datzelfde technisch hart is nu ook een verzameling van onduidelijkheden. Dan zit je nog met wat mislukte plannen om wat dingen te lijmen met adviseurs of nieuw bedachte platforms.

Ze zouden er bij Ajax naar mijn mening goed aan doen om juist te gaan schrappen en terug te gaan naar duidelijkheid met de juiste personen op verantwoordelijke functies. Ik zou blijven werken met een vierkoppige directie (algemeen, financieel, commercieel en technisch). Een directeur betaald voetbal en directeur opleidingen zou denk ik alleen maar weer een barrière scheppen tussen die twee belangrijke onderdelen van Ajax, terwijl het mij beter lijkt dat het samenwerkt onder één capabel technisch directeur.

Het Technisch Hart blijft in mijn plan, maar met enkele wijzigen. De hoofdcoach, hoofd opleidingen en hoofd scouting vormen het TH samen met de Technisch directeur als eindverantwoordelijke.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 01:02 

Favoriete Ajacied (aller tijden): NeeskensKeizerScirea
Droomaankoop: Gewaagd specifiek opleiden
Seizoenskaart: 112
AFCA Niels schreef:
Dat het nu met Jonk en de rest spaak gelopen is ligt zozeer alleen aan de verkeerde structuur, maar vooral aan de verkeerde uitvoering. Mensen die niet fatsoenlijk met elkaar tot ideeën en oplossingen kunnen komen kunnen dat niet ineens wel als ze meer of meer verantwoordelijkheden krijgen. Hoe zien jullie tegenwoordig de ideale structuur voor je? La Ling opperde in zijn rapport voor het toevoegen van een extra directeur (directeur opleidingen). In eerste instantie was ik voor, maar ben daar nu toch van terug gekomen.
Hierin moet je kordaat terechtgewezen worden. Bijna prima verhaal, Ling zei niet enkel dat er een extra directeur opleidingen moest komen. Ling zei dat de onderdelen van het technische hart allemaal een directeursstatus moesten hebben en dat er dan een onafhankelijke passieve directeur boven moest komen die mocht veto'en en toetsen zodat Rapport Cruijff werd nageleefd. Probleem na Lings' Rapport werd dat ze niet bij Cruijff wilden vragen naar topkandidaten, gezien dat hij vaak kiest voor genen die uitgekiemd dwarsliggen en erop aandringen dat men opvolgt. Ik zie dat niet hierzo als slechte zaak, maar dat ben ik maar.

AFCA Niels schreef:
Het Technisch Hart blijft in mijn plan, maar met enkele wijzigingen. De hoofdcoach, hoofd opleidingen en hoofd scouting vormen het TH samen met de Technisch directeur als eindverantwoordelijke. Wat ik La Ling in zijn rapport nageef is dat het wazig is wat nu wiens verantwoordelijkheden zijn. Datzelfde technisch hart is nu ook een verzameling van onduidelijkheden. Dan zit je nog met wat mislukte plannen om wat dingen te lijmen met adviseurs of nieuw bedachte platforms. Ook blijven ze bij Ajax maar schuiven met personen. Van der Sar is een marketing directeur die in de toekomst algemeen directeur moet worden maar tegenwoordig ook de voorzitter is van het Technisch Hart.
We onderkennen hetzelfde probleem. De statuten, structuur en de invloedsfactoren zijn nog lang altijd niet helderst genoeg.
De hamvraag is, (stel nu dat de oplossing voorradig is) gaan mensen dan voor de oplossing of houden ze de baten bij wat het is?

AFCA Niels schreef:
Ze zouden er bij Ajax naar mijn mening goed aan doen om juist te gaan schrappen en terug te gaan naar duidelijkheid met de juiste personen op verantwoordelijke functies. Ik zou blijven werken met een vierkoppige directie (algemeen, financieel, commercieel en technisch). Een directeur betaald voetbal en directeur opleidingen zou denk ik alleen maar weer een barrière scheppen tussen die twee belangrijke onderdelen van Ajax, terwijl het mij beter lijkt dat het samenwerkt onder één capabel technisch directeur.
In feite komt het neer op hetzelfde als wat Ling voorstelde. Alleen Ling stelt, er zijn drie belangrijke onderdelen: de hoofdopleider, de hoofdscout en de hoofdcoach. En die moeten samenwerken met een delegerende technische directeur die ook snapt hoe je de onderneming met hoofddirecteur op afstand en gestroomlijnd houdt. Met Rapport Ling was niks mis, behalve dat de genoemde kandidaat niet in de smaak viel en dat men vond dat het een gekleurd rapport was. Er stonden geen onwaarheden in, alleen men vond dat het een mening was en dat zijzelf een betere mening hadden. Helaas is de discussie vermeden, anders zouden niet-wetenschappelijke tegenargumenten ook door de mand zijn gevallen. Nu ben ik nog de laatste persoon in actie om te zorgen dat men spoedig omkeert van hun koers. Wens dat het vlug lukt Rapport Cruijff te herstarten.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 16:35 
Beheerder

Favoriete Ajacied (aller tijden): Johan Cruijff
Website: http://www.degoeieouwetijd.nl
AFCA Niels schreef:
Het Technisch Hart blijft in mijn plan, maar met enkele wijzigen. De hoofdcoach, hoofd opleidingen en hoofd scouting vormen het TH samen met de Technisch directeur als eindverantwoordelijke.
Hoofdcoach alleen voor AJAX 1.
Hoofd Jeugdopleidingen neemt beslissing of er een aankoop moet komen of niet.
Scouting beslist welke spelers/aankopen geschikt zijn. Coach AJAX 1 mag kiezen uit de keuzes van de scouting.
TD erboven om het een en het ander te controleren. Klaar.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 17:01 
Erelid

343 schreef:
Dat vind ik dan de taak van de Technisch directeur. Normaal gesproken zou de TD na vergaderingen zelf ook moeten kunnen afwegen of een aankoop wel of niet noodzakelijk is.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 17:08 
Beheerder

AFCA Niels schreef:
343 schreef:
Dat vind ik dan de taak van de Technisch directeur. Normaal gesproken zou de TD na vergaderingen zelf ook moeten kunnen afwegen of een aankoop wel of niet noodzakelijk is.
Nee, vind ik niet. De TD is er (imo) voor de financiële controle, onderhandelingen en afwikkeling.

Dus trainer wil een speler.
->
Jeugdopleiding kijkt of er een speler klaar is. Zo ja, geen aankoop. Zo, nee...naar:
->
Scouting selecteert enkele goede spelers.
->
Weer terug bij trainer die uit die geselecteerde spelers mag kiezen.
->
TD controleert of niemand buiten zijn boekje ging.
Beslist uiteindelijk of het financieel allemaal mogelijk is en maakt de transfer rond.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 17:09 
Erelid

OptimaalSportBestuur schreef:
Hierin moet je kordaat terechtgewezen worden. Bijna prima verhaal, Ling zei niet enkel dat er een extra directeur opleidingen moest komen. Ling zei dat de onderdelen van het technische hart allemaal een directeursstatus moesten hebben en dat er dan een onafhankelijke passieve directeur boven moest komen die mocht veto'en en toetsen zodat Rapport Cruijff werd nageleefd. Probleem na Lings' Rapport werd dat ze niet bij Cruijff wilden vragen naar topkandidaten, gezien dat hij vaak kiest voor genen die uitgekiemd dwarsliggen en erop aandringen dat men opvolgt. Ik zie dat niet hierzo als slechte zaak, maar dat ben ik maar.
Alleen denk ik dat wanneer je op die manier met twee directeuren gaat werken je een onwerkbare situatie gaat creëren (twee kapiteins op één schip idee). De één wil dit en de ander wil dat en kunnen afzonderlijk van elkaar beslissingen nemen. Je kunt de BV en de jeugdopleiding wel los van elkaar gaan zien, maar in mijn ogen moet je dat niet willen. Één hoofdverantwoordelijke moet er juist voor zorgen dat beide op elkaar afgestemd worden en blijven, met de Ajax filosofie als leidraad natuurlijk.
We onderkennen hetzelfde probleem. De statuten, structuur en de invloedsfactoren zijn nog lang altijd niet helderst genoeg.
De hamvraag is, (stel nu dat de oplossing voorradig is) gaan mensen dan voor de oplossing of houden ze de baten bij wat het is?
Daar zou een goed functionerende RvC oog op moeten houden.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 17:15 
Erelid

343 schreef:
Nee, vind ik niet. De TD is er (imo) voor de financiële controle, onderhandelingen en afwikkeling.

->
Jeugdopleiding kijkt of er een speler klaar is. Zo ja, geen aankoop. Zo, nee...naar:
->
->
->
Beslist uiteindelijk of het financieel allemaal mogelijk is en maakt de transfer rond.
Als je zwart op wit zou vast laten zetten dat de Hoofd jeugdopleiding beslist of er een aankoop noodzakelijk is op een bepaalde positie of niet zou je de verantwoordelijkheid weer bij de verkeerde persoon neerleggen. Iemand die de jeugd vertegenwoordigt heeft er immers belang bij dat dat 'zijn' jongens doorstromen naar het eerste elftal.

Ik ben sowieso geen voorstander van dat tussenpersonen zulke grote beslissingen individueel nemen. Beide hebben uiteenlopende belangen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 18:09 

AFCA Niels schreef:
Je hebt in theorie en je hebt in praktijk.

AFCA Niels schreef:
Alleen denk ik dat wanneer je op die manier met twee directeuren gaat werken je een onwerkbare situatie gaat creëren (twee kapiteins op één schip idee). De één wil dit en de ander wil dat en kunnen afzonderlijk van elkaar beslissingen nemen. Je kunt de BV en de jeugdopleiding wel los van elkaar gaan zien, maar in mijn ogen moet je dat niet willen. Één hoofdverantwoordelijke moet er juist voor zorgen dat beide op elkaar afgestemd worden en blijven, met de Ajax filosofie als leidraad natuurlijk.
Ik noem talentopleiding ook bewust nooit meer de jeugdopleiding, want dat draagt lading met zich mee dat een seniore voetballer geen opleiding meer nodig heeft. Ik vind dat de hoofdcoach en hoofdopleider allebei hetzelfde doel hebben, namelijk klaarstomen van individuen doordeweeks en het inpassen van individuen bij partijen, dus ze dienen allebei te letten op het belang per individu. Als het goed is werken ze aan dezelfde talenten en kunnen ze van elkaar merken dat ze beide er kijk op hebben. In geval de hoofdcoach twijfelt en de hoofdopleider niet, dan is er altijd nog de hoofdscout die ook een mening ontwikkelt terwijl ze het bediscussieren, dat is het mooie aan drietallen. Dat je altijd te maken hebt met meningen en dat jouw eigen mening niet genoeg is om een besluit te regelen.
En de talentopleiding en het bedrijfsgedeelte zijn twee hele andere vlakken, dus die trek je uit elkaar. Collee, Slop en Overmars horen niet te zeggen wat het technische hart moet doen, want een bedrijf runnen is al moeilijk genoeg zonder klootzakkend aan te schurken tegen de ingewikkelde R&D processen die er gaande zijn bij de talentontwikkelaars. Andersom ook. Schoenmaker houdt je bij je leest.

AFCA Niels schreef:
Ik ben sowieso geen voorstander van dat tussenpersonen zulke grote beslissingen individueel nemen. Beide hebben uiteenlopende belangen.
Natuurlijk hoort dat niet. Maar het probleem is inderdaad uiteenlopende belangen, want de verknipte zaken over de rits van talentenelftallen, zorgt voor een onderlinge wedloop. Het punt is dat De Boer geen inmenging van afdeling talentontwikkeling en de hoofdopleider en hoofdscout wilde, oftewel maakte hij van Ajax-1 een ander deel dan van Ajax-F1, en dus stond het talent niet centraal. En daarover ging deze onenigheid.

AFCA Niels schreef:
Als je zwart op wit zou vast laten zetten dat de Hoofd jeugdopleiding beslist of er een aankoop noodzakelijk is op een bepaalde positie of niet zou je de verantwoordelijkheid weer bij de verkeerde persoon neerleggen. Iemand die de jeugd vertegenwoordigt heeft er immers belang bij dat dat 'zijn' jongens doorstromen naar het eerste elftal.
Voor de duidelijkheid, het is onze jeugd waaraan heel veel tutoren en scouts en mentoren bijdragen, zelfs de hoofdcoach van Ajax-1 die de laatste raffinementen aanbrengt. Het is juist eerder andersom, dat een topfiguur in de organisatie liever een talent selecteert wat geheel op zijn conto te schuiven is, namelijk een aankoop. Zodat er geen lof gedeeld hoeft te worden. Ik weet niet hoe goed je de voetballerij kent, maar het kunnen verdelen van lof vindt men minder interessant dan het alle veren in eigen r**t kunnen proppen. Kiest hij voor iets wat tegendraads is, dan denkt hij de held uit te hangen, maar helaas blijken het veelal opportunistische ijdele-hoop-voor-korte-termijn miskopen. En vergeet niet, bij elk verkozene miskoop is er ook een talent dat erbij meesneuvelt, want het wordt gezet voor de neus van het eigen product. Zo vaak gebeurt het dat er niet uitgekiemd naar het materiaal wordt gekeken, en dat was een groot deel van de organisatie beu, helaas ook een nog groter deel vond het toepasselijk op Ajax en is blijven jaknikken voor Koning Frank.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 22:46 

Droomaankoop: -
Seizoenskaart: Geen
343 schreef:

->
->
->
->
Als je dit doet, en de hoofd jeugdopleiding krijgt een bonus voor iedere doorgestroomde speler, komt spelers die aanvulling zijn (zoals een Sam Hendriks) bij het eerste.

Een echte Ajacied paai je niet met een kampioenschap. Die paai je met voetbal. Voetbal dat bij Ajax hoort. Voetbal vol bravoure. De echte Ajacied is een purist. Een idealist. Een kampioenschap is slechts een bonus.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2016 22:53 
Beheerder

Wel, dan geef je de hoofd jeugdopleiding toch geen bonus, maar een bonus als ze bijv. 50 wedstrijden in het eerste spelen. Niet zo moeilijk.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 08:39 
Erelid

343 schreef:
Wel, dan geef je de hoofd jeugdopleiding toch geen bonus, maar een bonus als ze bijv. 50 wedstrijden in het eerste spelen. Niet zo moeilijk.
blijft een lastige materie, maar misschien moeten bonussen wel geherstructureerd worden. Bijv. Als het 1e kampioen wordt of een bepaalde ronde in de CL/EL haalt, krijgt de hele organisatie een bepaalde bonus. per jeugdspeler die een wedstrijd in de basis start/speelt. Dan nog iets voor een jeugdspeler die debuteert met een minimaal aantal wedstrijden.

een soort van puntensysteem om de hoogte van de bonus te bepalen. Dit zou moeten bevordenen dat jeugdspelers speeltijd krijgen in het eerste en sneller mogen debuteren! Als een groot deel van de totale bonus bestaat uit de behaalde prijzen en de sleutelfiguren in het hele traject erin meedelen, voorkomt het dat er geen aankopen gedaan worden en bevordert het de staf van het eerste om eerst de jeugd een kans te geven dan te snel aankopen te doen!

De precieze invulling ervan kan je over redetwisten maar er moet iets neergezet worden, waardoor iedereen van hoofdopleider, jeugdscout, hoofdcoach tot techn. directeur, financieel directeur en algemeen directeur er belang bij hebben om prijzen te behalen met zoveel mogelijk jeugd (zover mogelijk). Het financiele resultaat moet geen tot nauwelijks rol krijgen. Ajax is een opleidingsclub en zelfopgeleidde spelers zijn per definitie winstgevender.

De hieruit voortvloeiende winste moeten gebruikt worden voor:
1. het aantrekken van ervaren spelers op de positie's waar het echt te vroeg is voor het talent erachter (maar dan ook spelers met een duidelijke toegevoegde waarde)
2. aandelen kopen met uiteindelijk een Ajaxit om weer helemaal baas in eigen huis te worden
3. technologische ontwikkelingen om spelers van het eerste verder te ontwikkelen en jeugdspelers beter te kunnen opleiden
4. evt. aankoop stadion

BerichtGeplaatst: 14 jan 2016 12:00 

AFCA Niels schreef:
Je hebt in theorie en je hebt in praktijk.
Iedereen verdient een plekje. Dus ook de mensen met de beste mening en kijk op dingen, die horen niet te worden afgesnauwd door de hoeveelheid voornemens van anderen die het minder snappen en Dus beter wijzelijk hun mond kunnen houden zodat iets wonderbaarlijks kan plaatsvinden.

(...)

Binnenkort moet de beerput open. Simpelweg omdat mensen niet hun plek kennen.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2016 22:38 
Beheerder

https://twitter.com/MikeVerweij/status/ ... 2513643520

BerichtGeplaatst: 30 jun 2016 07:58 
Erelid

http://www.telegraaf.nl/telesport/voetb ... /fixtures/

Berichtonderwerp: De Directie
BerichtGeplaatst: 24 nov 2016 22:02 
Erelid

http://ajax.nl/streams/ajax-actueel/aja ... z-aan-.htm

BerichtGeplaatst: 16 jan 2017 13:51 
Beheerder

343 schreef:
JL10 schreef:
Dat heeft niet zo veel met de beursgang te maken, al maakt dat het er niet eenvoudiger op.
AJAX zit wel in de wurggreep door de structuur van de AJAX NV, JL10 waardoor de voetbalclub AJAX gegijzeld kan worden door troep als Ten have en Wakkie. Heeft wel degelijk te maken met de beursgang.
Vroeger hadden trouwens hypocriete idioten (zoals Spijkerman en De Vries) ook niet zo veel noten op hun zang.
Wakkie...waar kennen we deze l#l nog van?
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2743 ... rd___.html
search.php?keywords=Wakkie&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoeken

BerichtGeplaatst: 16 jan 2017 14:06 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Kwam me al bekend voor deze naam. Hopelijk gaat hij flink de bak in. Zulke mensen kunnen we missen als kiespijn.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 11:14 
Beheerder

https://www.telegraaf.nl/nieuws/495510/ ... aan-winnen

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 12:08 

343 schreef:
Bonussen alleen betalen als er zowel sportief als zakelijk goed gepresteerd is. Waarbij de nadruk op het sportieve vlak moet liggen zolang de club niet in financiële problemen komt.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 12:20 
Erelid

renemar schreef:
343 schreef:
Bonussen alleen betalen als er zowel sportief als zakelijk goed gepresteerd is. Waarbij de nadruk op het sportieve vlak moet liggen zolang de club niet in financiële problemen komt.
Nogmaals; er is dan wel geen prijs gewonnen maar het vorige seizoen was toch zowel zakelijk als sportief goed? Ik snap die ophef over die beloningen niet zo.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 14:55 
Erelid

Favoriete Ajacied (aller tijden): Cruijff
Droomaankoop: Bosz
Seizoenskaart: 405
Jnp schreef:
renemar schreef:
343 schreef:
Nogmaals; er is dan wel geen prijs gewonnen maar het vorige seizoen was toch zowel zakelijk als sportief goed? Ik snap die ophef over die beloningen niet zo.
Omdat ze er naderhand weer een enorme puinhoop van hebben gemaakt. Daarom is er ophef over die bonus.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 15:13 
Erelid

Maar die puinhoop heeft niets te maken met die bonus, maar met die van komend seizoen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 16:25 
Erelid

Droomaankoop: Zlatan Ibrahimovic
Jnp schreef:
Maar die puinhoop heeft niets te maken met die bonus, maar met die van komend seizoen.
Die granaten zijn ook aangekocht onder de voorganger van Hennis, zij moet toch ook aftreden?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 16:45 
Erelid

Droomaankoop: Lionel Messi
Riejuh schreef:
Jnp schreef:
Die granaten zijn ook aangekocht onder de voorganger van Hennis, zij moet toch ook aftreden?
Voetbal gaat per seizoen. Je kan moeilijk verdedigen dat het geen goed jaar was vorig jaar. Ze zullen dit jaar geen of een heel stuk minder bonus krijgen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 346 berichten ]  Vorige   1 10 11 12 13 14  Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00