Ga terug naar AjaxInside →

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mentale begeleiding
PostPosted: 28 Jul 2020 00:18 
Erelid

Droomaankoop: Ante Rebic
Ik loop al een tijdje rond met het idee om hier eens een paar uitgebreide columns over te schrijven. Het is in mijn ogen de achilleshiel van Ajax - mentale begeleiding -, en in een breder beleid gewoon ingebed HR beleid bij Ajax. In mijn ogen is het grotere plaatje ook te weinig onder het voetlicht gebracht in de media. De incidenten worden wel beschreven, maar de diepere problemen te weinig benoemt.

Maar om even terug te komen. Wat is (mentale) begeleiding eigenlijk voor een voetbalclub? In mijn ogen behelst het drie dingen.

1. Zorgen dat de club een veilige haven is en een goede thuis. Dat betekent dat spelers het gevoel moeten hebben dat ze met hun problemen bij de club kunnen aankloppen. Weten bij wie ze moeten zijn en het gegeven dat je als club adequaat en tijdig handelt wanneer zich iets voordoet van ernst. Het betekent ook, de kou uit de lucht halen alvorens problemen, conflicten, misverstanden zich kunnen voordoen door met visie en communicatie spelers al te bereiken en helpen. Extra begeleiding kan door bijvoorbeeld oud spelers als peers in te schakelen
2. Spelers 'helpen' in het maken van professionele keuzes in hun loopbaan, dit kan door middel van positieve als negatieve voorbeelden aandragen. Spelers bewust maken wat de echte gevolgen kunnen zijn van bepaalde keuzes en spelers faciliteren in het maken van goede keuzes (bijvoorbeeld dieetondersteuning bieden).
3. Zorgen dat spelers op interpersoonlijk vlak met zichzelf aan de slag gaan, inzicht brengen in zwakke punten en werken aan verbeteringen. Spelers confronteren, begeleiden en handvatten bieden.

Hier wat korte voorbeeldjes waar het misging.

Wie het boek 'Ik, Zlatan' leest zal ongetwijfeld ook merken dat Zlatan Ibrahimovic lang niet altijd die zelfverzekerde rots is geweest. Maar ook het choatische levenspatroon in zijn beginjaren is opvallend. Openhartig bekent hij dat hij soms zo laks met zijn geld was omgesprongen dat hij bij Maxwell aanklopte om te vragen of hij daar mocht overnachten. Dat Ibrahimovic in zijn eerste maanden niet als prof leeft wordt al duidelijk als blijkt dat hij nooit kookt en leeft op pizza's, de nachtelijke uren doorbrengt met gamen of straatraces met Mido. Natuurlijk iemands privéleven kan je als club niet beheersen maar wel beïnvloeden. Ajax schitterde in het boek door afwezigheid. Waar waren teammanagers, diëtisten, etc. ?

Mauro Rosales is een paar weken van slag omdat hij met het tweede moet trainen. 'Wat heb ik misdaan' vraag de Argentijn zich in stilte af. In zijn thuisland is terugzetten en wedstrijden bij het tweede spelen namelijk een soort doodszonde, dan heb je minimaal met de vrouw van de trainer geslapen bij wijze van spreken. Dat Ajax het tweede elftal gebruikt als plek voor spelers om wedstrijdfit te worden is hem dan ook niet bekend. Het is een relatief onschuldig incident maar toont wel aan dat Ajax zich te weinig had verdiept in de Zuid-Amerikaanse spelers en de gevoeligheden die er soms mee gepaard gaan door een verschil in cultuur. Wat Ajax al heel lang mistte was een 'gids' die spelers in dergelijke zaken even wegwijs kon maken.

Darko Bodul blikt voor Ajaxshowtime terug op zijn loopbaan. Vaak zullen voetballers zich verschuilen achter allerlei redenen waarom ze niet geslaagd zijn. Logisch ook want te grote persoonlijke problemen aanstippen kan nieuwe clubs wegjagen. Toch is Bodul opvallend eerlijk door in 2016 tegen AS te stellen dat hij zelf een grote hand heeft gehad in het niet slagen bij Ajax, door verkeerde keuzes te maken. Een publiek geheim is dat Bodul geniet van het leven. Hij woont in bij Miralem Sulejmani die vodka-feestjes geeft en in een dronken bui uit pure decadentie geld verbrand. Een dieet van pizza's helpt ook niet mee. Dat Miralem Sulejmani bij Ajax al ontspoorde was een publiek geheim. De vraag die zich stelt is waarom niemand bij Ajax zich hard maakte bij Bodul dat het toch niet zo'n geweldig idee was om bij Sulejmani in te trekken?

Lerin Duarte. Dat hem een zware erfenis wacht na het vertrek van Eriksen is hem wel duidelijk. Aanvankelijk speelt de middenvelder niet zo slecht met een Europees duel tegen Milan als hoogtepunt. Toch gaat het mis met Duarte, hij vervalt in een soort gemakszucht die zijn carrière ondermijnt (overgewicht). Komt dit geheel onverwachts? Voor de echte kenners misschien niet. De Duarte die van Sparta naar Heracles vertrekt heeft namelijk wel een kleine gebruiksaanwijzing. In Almelo tacklen ze de mentale gaps die hij heeft door te werken aan een begeleidingsplan en personal coaching waardoor hij langzaam opbloeit. Bij Ajax vind men het niet nodig een dergelijk plan met Duarte op te stellen. Duarte zakt weg. Dat men bij Ajax teleurgesteld is in de middenvelder moge duidelijk zijn. Duarte stipt in latere interviews aan

Ilan Boccara. Een van de weinige joodse spelers bij Ajax. Boccara zat dicht in de buurt van een vaste selectieplaats. In zijn contract had hij laten opnemen niet te hoeven spelen op een joods feestdag. Frank De Boer wil hem dat weekend toch bij de selectie. Bocarra weigert en DB ziet hem vervolgens niet meer staan. Een misverstand of een trainer die toch dwars wil zijn? In ieder geval is het opvallend dat Ajax niet alle partijen aan tafel brengt om het uit te spreken.

Tobias Sana. De vrolijke Zweed verdwijnt na zijn eerste debuutwedstrijden op de bank en zakt langzaam weg in het moeras van mentale problemen. Sana blijkt depressief em heeft bovendien last van ernstige claustofobie maar dit wordt door Ajax veel te laar opgemerkt binnen Ajax. Frank De Boer geeft in een interview ruiterlijk toe 'op menselijk vlak zijn we tekort geschoten'

Edson Alvarez. Een van Ajax' duurste aankopen ooit vertrekt naar Nederland maar ziet al snel zijn vriendin terug naar Mexico vertrekken met zijn baby. De reden: de Nederlandse overheid stelt gezinsheriniging niet mogelijk is voor koppels als een van de partners buiten de EU afkomstig is en jonger dan 21 is. Een hard gelach voor Alvarez. De vraag is hier waar de creativiteit van Ajax bleef. De regels zijn rigide maar met wat creativiteit en netwerken had Ajax echt wel meer kunnen betekenen. Denk bijvoorbeeld een Meixcaans bedrijf verzoeken om de partner voor een baan als contractor in Nederland aan te stellen.

Er zijn meer voorbeelden die ik hier later nog wel in ga gooien.

Post subject: Re: Mentale begeleiding
PostPosted: 28 Jul 2020 08:19 

Schrik van deze teksten. Zit vol ongeloof dat AJAX zo amateuristisch handelt (beter gezegd niet handelt).
Degene die verantwoordelijk is voor dit stuitend gebrek aan inzicht/empathie meteen eruit gooien.
Niet te bevatten dat AJAX zo met mensen omgaat. En zelfs als je het puur materialistisch betracht, dat ze zo slecht met hun kapitaal omgaan.
Ik heb heel lang geleden al eens een brief geschreven naar AJAX dat het financieel niet kunnen concurreren met het buitenland wellicht gedeeltelijk kan worden gecompenseerd door attent te zijn naar de mensen die bij AJAX werken. En niet alleen de spelers, maar ook hun familie.
Klinkt mss. raar, maar bijv. een bloemetje voor de partner of een attentie voor de kinderen bij de verjaardagen zal een speler er niet van weerhouden een betere aanbieding van een andere club te accepteren maar zal wel voor een warme band zorgen. Zo zijn er meer voorbeelden. Gewoon ervoor zorgen dat AJAX als een warm bad voelt. Op alle vlakken.
Brief overigens toen gestuurd naar Van Gaal. Niet de meest empathische man☺. Schreef ook eens een brief met een naam van een topspeler in spé die ik op Eurosport op een jeugdtoernooi had zien uitblinken. Kreeg ik netjes antwoord dat ik maar supporter van een andere club moest worden als ik het niet eens was met de gang van zaken bij AJAX. De l*l. Heb ik weer geantwoord dat hij daar niet over gaat en dat ik al AJAX supporter was toen hij nog bij het 2e van AJAX speelde. Daarna niks meer vernomen.

PostPosted: 28 Jul 2020 08:42 

Mentale begeleiding is een goed idee, maar daar begint het natuurlijk niet mee. Het begint er mee om een uitgebreide analyse van de speler in kwestie te maken nog voordat hij een arbeidscontract aangaat. Je kunt hierbij denken aan een IQ en EQ test en wat aanvullende praktische testen. Hierbij krijg je al inzicht in de persoonlijke profiel en eventuele zwakke punten van de speler. De uitkomsten van zulke testen zijn vrij nauwkeurig.

Dus je weet bij aanvang van een contract al waarop je moet sturen en begeleiden. Doe je deze testen niet dan kun je alsnog te laat zijn omdat je het werkelijke probleem niet gelijk herkent en corrigeren/bijsturen eist veel meer moeite dan voorkomen. Deze testen kun je periodiek herhalen om te zien of de blauwprint van de speler is veranderd en de aanpak bijgestuurd moet worden.

PostPosted: 28 Jul 2020 12:10 

dwtk wrote:
Mentale begeleiding is een goed idee, maar daar begint het natuurlijk niet mee. Het begint er mee om een uitgebreide analyse van de speler in kwestie te maken nog voordat hij een arbeidscontract aangaat. Je kunt hierbij denken aan een IQ en EQ test en wat aanvullende praktische testen. Hierbij krijg je al inzicht in de persoonlijke profiel en eventuele zwakke punten van de speler. De uitkomsten van zulke testen zijn vrij nauwkeurig.

Dus je weet bij aanvang van een contract al waarop je moet sturen en begeleiden. Doe je deze testen niet dan kun je alsnog te laat zijn omdat je het werkelijke probleem niet gelijk herkent en corrigeren/bijsturen eist veel meer moeite dan voorkomen. Deze testen kun je periodiek herhalen om te zien of de blauwprint van de speler is veranderd en de aanpak bijgestuurd moet worden.
Over professionaliteit gesproken, sterk dit. Doen andere clubs dit ook? Hoe ontwikkeld is dit in de voetbalwereld?

Ik weet niet hoe hoe het bij Ajax is geregeld qua persoonlijke ontwikkeling. In de jeugd wordt hier wel wat meer aandacht aan besteedt, maar geen idee of dit zo ver gaat naar iemand's persoonlijke profiel of dat het puur bij bijv. onderwijs blijft.

Bij het eerste weet ik ook niet hoe deze lijntjes lopen. Neres volgde volgens mij cursussen Engels toen hij hier net was. Is dit vanuit eigen wens opgezet of is er iemand/een team bij Ajax die hier een traject voor start? Dit is natuurlijk nog maar een klein deel van de taart, want je zou veel meer op mentaliteit en karakter moeten gaan analyseren.

PostPosted: 28 Jul 2020 15:20 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Davy Propper
Seizoenskaart: niet meer
Ik denk dat het stukje 'mentale' best weggelaten kan worden in de topictitel. Want het gaat mij om de algehele begeleiding. In een ander topic ook vragen over gesteld. Hoe kan het in godsnaam dat je miljoenen investeert in een speler en hem vervolgens - even gechargeerd gezegd - aan zijn lot overlaat. Hoeveel kost het om persoonlijke begeleiders te regelen vanuit de club voor spelers. Stel wat mensen aan voor alle jongens uit Zuid- en Midden Amerika. Gebruik daarvoor een oud-prof die ervaring heeft met spelen op het hoogste niveau en het spelen voor Ajax. En zorg voor mensen die de spelers op diverse vlakken kunnen begeleiden. Bijvoorbeeld medisch; zorg dat die jongens weten wat ze moeten doen om optimaal te presteren. Qua rust en voeding, zorg dat ook thuis alles wordt gefaciliteerd voor die gasten. Zorg voor kennis en neem vragen serieus, ga begeleiden en coachen. Intensief en niet op afstand.

Qua begeleiding op het mentale vlak hoor ik veel goede verhalen over Joost Leenders, waar Ajax ook mee samenwerkt. Intensiveer die samenwerking, want die man lijkt me een van de beste in zijn vak. Niet dat ik er erg in thuis ben, maar je hoort wel veel profs die zeer te spreken over hem zijn. Dijks, Depay, Tannane of Barazite om maar wat voorbeelden te noemen. Zijn er ongetwijfeld nog meer die er niet openlijk over (willen) spreken.

Je hoort ondanks de schrikbarende verhalen van Pushkin echter ook positieve verhalen over Herman Pinkster. Vice heeft een interessant artikel over hem geschreven, daarin komen - uiteraard - alleen de positieve verhalen aan bod. Maar er lijkt dus nog genoeg te verbeteren. Waarom ziet Ajax dat zelf niet in? Wordt er kritisch gekeken naar de begeleiding? Lastig voor ons als buitenstaander om te beoordelen.

Wat dwtk aanhaalt lijkt me verstandig, de speler analyseren en zijn kwaliteiten en valkuilen in kaart brengen. Dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn. En moeten spelers ergens om vragen? Of wordt het aangeboden door Ajax? En wat wordt er eigenlijk gedaan om het vrouwen/vriendinnen en/of kinderen naar de zin te maken? Is dat een taak van Ajax of niet? Ik hoorde daar in de CorPodcast verhalen over van spelers van Sparta/Excelsior dat daar ook wisselend mee om wordt gegaan. Dat er soms veel voor de vrouwen wordt geïnitieerd maar soms ook niets.

Nu schiet ik van links naar rechts met alle vragen en stellingen, maar dat komt omdat er ook heel weinig bekend is over dit onderwerp. En iedereen hier wel wat over mee kan praten. Lastig om te zeggen op welke fronten Ajax vooral tekort schiet. En hoe doen andere clubs het, terechte vraag van Snake. Ik hoor enerzijds dat zij ervaringen met elkaar uitwisselen, anderzijds ben je ook concurrenten van elkaar. Kijk hoe PSV iemand als Lozano heeft begeleid, tot aan de hond regelen aan toe.

PostPosted: 28 Jul 2020 18:33 
Erelid

Analyseren, testen afnemen... Is het punt juist niet dat de menselijke hand nogal eens gemist wordt bij Ajax?

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om bovenstaande problemen te signaleren. Alleen hoe los je ze op? Leg je die verantwoordelijkheid bij de (volwassen) speler in kwestie of neem je hem bij de hand?

Ik heb totaal geen weet van hoe de begeleiding tegenwoordig is, maar ik krijg wel het idee dat Ajax hier stappen in heeft gezet. De sfeer in het team lijkt goed, een Ziyech die uitgekotst is geweest noemt Ajax een warme club, eindelijk een Braziliaan die zich op zijn plaats lijkt te voelen.

Wat me de laatste jaren meer opvalt is het aantal buitenlandse toptalenten die aan de jeugdopleiding worden toegevoegd en wie hun potentie niet weten waar te maken. Na Eriksen ging Ajax weer flink scouten en shoppen in de Noordelijke landen, maar ondanks het enorme optimisme bij veel van die talenten sneuvelden ze bijna allemaal in het zicht van de haven.

PostPosted: 28 Jul 2020 18:52 

Een analyse maken van iemand wordt gedaan door een onafhankelijk bureau buiten de sportwereld om, niet door Ajax zelf, want Ajax zelf is blind voor bepaalde zaken, veel mensen pretenderen mensenkennis te hebben maar dit valt vaak smerig tegen in de praktijk. En daar zit ook vaak de crux, we doen het niet want stel je voor zo n bureau komt met zaken die jij niet wilt horen en wij doen dit vak al jaren en weten het toch wel beter.

Daar zit de hele valkuil, coaches, scouts, TD's et cetera kunnen zeer goed oordelen op voetbal kwaliteiten maar niet op andere kwaliteiten. Je probeert een speler binnen te hengelen, je probeert hem te overtuigen dat Ajax geweldig is et cetera...... Boem je hebt hem, alle bladen vol geschreven, kijk eens Ajax heeft weer een toptalent.

Johan Cruijff beschreef Tarik Oulida als het grootste supertalent van de laatste 20 jaar, hij scoorde nog 2x in de CL in 95 tegen Athene, uiteindelijk in het criminele circuit belandt...... Met zo n analyse had je veel kunnen voorkomen.

PostPosted: 28 Jul 2020 18:58 

*

Last edited by dwtk on 28 Jul 2020 18:59, edited 1 time in total.

PostPosted: 28 Jul 2020 18:58 

Favoriete Ajacied (aller tijden): Van der Vaart
Droomaankoop: Davy Propper
Seizoenskaart: niet meer
AFCA Niels wrote:
Analyseren, testen afnemen... Is het punt juist niet dat de menselijke hand nogal eens gemist wordt bij Ajax?
Is dat niet het voorwerk wat je dient te doen die de jouw genoemde menselijke hand extra helpt?
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om bovenstaande problemen te signaleren. Alleen hoe los je ze op? Leg je die verantwoordelijkheid bij de (volwassen) speler in kwestie of neem je hem bij de hand?
Nee, des te kwalijker dat ze er (nog steeds) zijn, toch? En waarom voorkomen in plaats van genezen. Want dat kun je doen door vooraf mogelijke problemen in kaart te brengen. En natuurlijk begeleid je een jongen van 18 uit Brazilië anders dan een man van 32 met vrouw en kinderen. De jongen neem je meer bij de hand, maar wie weet heeft zo'n man dat ook wel nodig. Of heeft de vrouw geen idee wat het vraagt om prof te zijn bij Ajax.
Ik heb totaal geen weet van hoe de begeleiding tegenwoordig is, maar ik krijg wel het idee dat Ajax hier stappen in heeft gezet. De sfeer in het team lijkt goed, een Ziyech die uitgekotst is geweest noemt Ajax een warme club, eindelijk een Braziliaan die zich op zijn plaats lijkt te voelen.
Maar is de sfeer van het team de verdienste van de begeleiding? Of die van de technische staf of gewoon een fijne samenkomst van omstandigheden. Volgens mij is de sfeer bij Ajax al jaren goed in het team, ook onder De Boer werd deze al veelvuldig geroemd. Een club kan trouwens ook warm zijn terwijl er progressie te boeken is qua begeleiding. Maar met je eens dat het moeilijk in te schatten is voor een supporter over hoe het nu precies wel/niet gaat.
Wat me de laatste jaren meer opvalt is het aantal buitenlandse toptalenten die aan de jeugdopleiding worden toegevoegd en wie hun potentie niet weten waar te maken. Na Eriksen ging Ajax weer flink scouten en shoppen in de Noordelijke landen, maar ondanks het enorme optimisme bij veel van die talenten sneuvelden ze bijna allemaal in het zicht van de haven.
Alle rotzooi van Ladru is sowieso geflopt, blij dat die man weg is bij Ajax. Wat een flaters haalde hij binnen.

PostPosted: 29 Jul 2020 16:51 

Onderschat niet de immense druk die spelers tegenwoordig ervaren.

Er wordt immens aan ze getrokken. Niet alleen die 90 minuten op het veld. 24/7 wil iedereen wat van ze: trainers, media, fans, vrouwen, verre familie - en als spelers een keer iets niet 'goed' doen, in of op het veld, wacht onder het mom van 'hij heeft een voorbeeldfunctie en krijgt x miljoen' meteen de rancuneuze afrekening.

Ik ben er van overtuigd dat een van de redenen dat veel spelers het prettig vinden om met een (in onze ogen) rat als Raiola in zee te gaan, het feit is dat hij een van de weinigen is die ogenschijnlijk niets komt halen maar juist iets komt brengen bij spelers. Hij manifesteert zich als een zeldzame bondgenoot die in hún belang strijdt tegen de hongerige buitenwereld. Raiola wordt toch al gehaat door iedereen, maakt zich daar niet druk om, maakt graag zijn handen vuil, en vormt zodoende een soort schild die de klappen opvangt. Voor spelers is dat super prettig.

Ik denk dat Ajax enorm veel kan winnen door een wereld te creëren waarin spelers op allerlei manieren bijgestaan wordt door capabele, vertrouwelijke bondgenoten (het liefst oud-spelers met veel bagage) die spelers het gevoel geven écht aan hun kant te staan, zodat ze niet hun toevlucht hoeven te zoeken bij louche makelaars.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00